Boeken

Ontstaan van het boek Anders, nou en

Tijdens mijn pabo studie kreeg ik samen met twee collega-studenten de opdracht om een boek te maken. De opdracht was vrij open. Na wat denkwerk over mogelijke onderwerpen en lay-out is het boekje: Wat is er mis met mij ontstaan. Hierin staan op een kindgerichte manier korte verhalen over kleine pesterijen. Tenminste dat denkt een pester. Maar voor de gepeste is het een groot leed en erg vervelend. De verhalen gaan over rood haar, over klein zijn, over allergie, over een andere huidskleur, over hoogbegaafdheid, over grote voeten, over niet mooi zijn en over verliefdheid.

Lees meer...

 

Info

januari 2007
Anders, nou en?, Helga van de Sanden – isbn-978-90-8539-659-8
winkelwaarde E 14,95 - introductieprijs E 11,95 tot 3 maart 2007
verzendkosten per exemplaar E 2,56 (NL) E 3,76 (EU)
 

GEWOON, EN TOCH!

Gewoon en toch! is het vervolg op mijn eerste boek Anders, nou en?. De verhalen in het boek Gewoon, en toch! gaan dieper in op het gedrag van pesten, pesters en gepeste kinderen.  In de verhalen gaat het over doodgewone kinderen die om onduidelijke reden gepest worden en om kinderen die om onduidelijke reden pesten. Dat kan zijn pesten om een klein lichamelijk gebrekje, een ziekte, gewicht of lengte enz. Daarnaast staan er een aantal verhalen in over houding en gedrag van kinderen naar kinderen. Denk daarbij de populaire kinderen, de lieflijke kinderen, de stoere kinderen, de macho kinderen, gemiddelde kinderen, eigenlijk heel gewone kinderen die afgerekend worden of afrekenen op een uiterlijkheid of op een innerlijkheid. Wat doet het gedrag van de een met de ander. Hoe kom je over op een ander.

Het boek GEWOON, EN TOCH. verschijnt medio juni/juli 2007.
 

Anders, nou en?

Voorbeeldverhaal Mooi zijn

Mooi zijn

Goedemorgen, mijn naam is Paul en zoals je ziet, ben ik moeders mooiste niet.
Ik heb een beugel en een bril en ook mijn oren staan niet zoals ik wil. Mijn ogen zijn niet helemaal goed, mijn tanden staan niet zoals het moet. Ik ben toch best een aardig kind, maar denk soms dat alleen ík dat vind.
De kinderen uit mijn klas roepen vaak in koor: “brillejood”, “beugelbekkie” of “flapoor”.
Maar dat ik dan bijna moet huilen, dat kan ze helemaal niks schelen hoor.
 

Gewoon, en toch!

Voorbeeldverhaal Lief

Lief


Vivian is erg sportief en is ze ook nog eens ontzettend lief. Ze is behulpzaam en ze kan ook goed leren.
Ze haalt tienen zonder te studeren.Ze leent haar spullen uit aan iedereen en toch voelt Vivian zich vaak alleen.Vivian is eigenlijk te lief, ze is een echte hartendief.
Ze laat zich gebruiken door de populaire kinderen uit de klas. Ze spannen haar voor hun karretje, te pas en te onpas. Vivian wil je iets voor me doen, dat wordt haar niet eens meer gevraagd. Ze wordt min of meer met eisende opmerkingen belaagd.
Pak dit, doe dat, geef hier, ga staan. Vivian die laat dat ook gebeuren, ze voelt zich een echte onderdaan.Maar als ze niet meer meewerkt en doet wat er wat gezegd, dan wordt haar op een onomwonden manier het een en ander uitgelegd.
Ze hoeft dan niet te vragen of ze nog mee mag doen op het plein. En ze moet zeker niet denken dat ze vrienden met haar willen zijn.
Al vanaf groep drie wordt er misbruik van haar gemaakt en er is niemand die ziet dat het haar zo raakt.
Ze wil geen slaaf meer zijn van de grillen van de groep, vaak denkt ze, als ik dat nu eens heel hard roep. Vivian wil graag waardering voelen en vrienden om zich heen. Ze wil graag aardig blijven en heeft zeker geen hart van steen. Dat de anderen dat niet snappen daar heeft ze moeite mee, dan maar liever geen vriendinnen dan altijd maar gedwee…